Convoy Cup North Sea Race

Søndag 1. juli 2012

Convoy Cup er en internasjonal stiftelse med utgangspunkt i Halifax, Canada. Convoy Cup ble etablert med formål å arrangere seilregattaer til minne om konvoifarten over Atlanteren under andre verdenskrig og alle sjøfolkene som mistet livet sitt på havet.

Convoy Cup North Sea Race er en videreføring av den allerede etablerte regattaen Convoy Cup Fjordseilas, som er en regatta under Skudefestivalen og et ledd i Karmøy Seilforenings ordinære regattaprogram.

Da den tradisjonelle Nordsjøregattaen North Sea Yacht Race, mellom Stavanger og Banff i Skottland, ble lagt ned i 2008, var det naturlig for seilerne i Karmøy og Stord å søke samarbeid om en ny nordsjøseilas. Og sammen med den internasjonale Convoy Cup-stiftelsen og Skudenes Sjømannsforening ble det enighet om å søke nye utfordringer og sette fokus på Orknøyene. Resultatet ble altså denne nye regattaen.

For å lese artikkeler fra seilasene se Tur & Hav

For mer info og påmelding se Convoycup.no.

Convoy Cup North Sea Race - resultater 2012